fredag 27. mars 2009

Okei, la oss snakke om medieavhengighet!

Hei! Jeg er nå tilbake fra facebook. Gården min på farm town har ikke visna, og jeg har mest sannsynlig sendt deg en kylling om vi er venner.

Men neida, jeg er ikke avhengig. Man er ikke avhengig før man sitter våken 72+ timer, med førti liter kaffe og cola. Og snus da, snus er viktig. Men slikt driver man kanskje bare med om man spiller wow? Jeg mener, poteter i farm town tar jo tre dager å gro, mens i wow kan man leke hele tiden. Det er slettes ikke rart 9-12-14 dritamange millioner spiller det, når man hele tiden må finne ut nye ting og gå hit og dit og..

Stopp der. Hva vet vel jeg, jeg har aldri spilt wow.(selvom figurene ser tøffe ut)

Det jeg derimot vet er at medieavhengighet rammer de fleste på en eller annen måte. Med medieavhengighet mener jeg at man er avhengig av medier (da-ah), som for eksempel spill, nyheter, facebook, blogg, mail, you name it. De fleste har vært der (ikke prøv å nekt engang!) hvor man bare sjekke mailen, komme videre til neste level eller får panikk av tanken på å være uten internett i par dager. For eksempel på ferie; man veit det ikke finnes nett der man skal, men likevel tar man med dataen. Unødvendig? Ja. Beroligende? Hellyes!

Men hvorfor blir man sånn? Og kan det få noen negative konsekvenser?
Som alt annet her i verden, finnes det noe negativt ved å være medieavhengig. Du har jo for eksempel dem som er så avhengig av wow at dem mister mastergraden sin. Og visste du forresten at fire av ti dansker kaller seg medieavhengige? Dét er ganske mange, det! Jeg vil tro mange av dem blir sånn fordi de er redde for å ikke få med seg alt. Man må være oppdatert på alt, hele tiden, og man må være tilgjengelig for andre. Plutselig er det noen som har sendt en mail du ikke har fått lest, hu derre Ida Wulff har lagt ut nytt innlegg, eller potetene dine har visna.

Neify, nå må jeg sjekke facebook igjen. Tenk om potetene har visna!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar