fredag 17. april 2009

Tenkom det kommer en neger!

Jeg prøvde å skrive ett innlegg om hvorfor folk med utenlandsk bakgrunn voldtar mer enn andre nordmenn, men uansett hvordan jeg formulerte meg endte jeg opp med å høres helt utrolig rasistisk ut.

Og det er jeg jo ikke, så jeg gir det et forsøk til.

Jeg skylder på media. Media irriterer meg. For folk flest (les: meg) er det ikke viktig hvor folk kommer fra. Det er hva de har gjort som er problemet. Hvis du voldtar noen, så driter jeg i om du heter Ola eller Ali, foråsiresånn. Tydeligvis driter ikke resten av verden (les: Norge) i det, og at gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse er hverdagskost i avisene. Derimot har jeg aldri sett gjerningsmannen kom fra Toten. Jeg mener, skal du først nevne hvor folk kommer fra, så bør du gjøre det hver gang, eller? Personlig ser jeg ikke hvorfor man skal opplyse om hvor personen kommer fra i det hele tatt. Det blir for dumt. Særlig når fokuset i saken går på hudfargen til gjerningsmannen, og ikke på selve saken. Jeg tviler på at gjerningsmennene tenker at "hei, jeg er brunere enn deg, nå kan jeg voldta og slå til du blir gul og blå".

Selvfølgelig, det finnes unntak. En del av de som voldtar kvinner kommer fra land hvor det er "godkjent" å gjøre det. Land hvor kvinner fortsatt er mindre verdt enn mannen, og hvor mannen kan gjøre omtrent som han vil. Når de da kommer til Norge, så er de oppvokst med en annen kultur, og tror at de fortsatt kan gjøre som "hjemme". Men gjett hva? Det kan man ikke. I Norge gjelder norske regler, og å overfalle kvinner for å voldta dem er forbudt.

Medienes framstilling av utlendinger er med på å skape fremmedfrykt. Jenter blir redde hvis de ser utenlandske menn på gata, og man tør ikke å gå alene om kvelden "i tilfelle det kommer en neger". En ekte nordmann er også kapabel til å voldta om han vil. Likevel er vi ikke redde for nordmenn. Nordmenn er snille, og vinner alle ski-renn de deltar i. Det er "de andre" som er farlige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar